Jak Dobrać Słowa Kluczowe do Pozycjonowania. Przewodnik Krok po Kroku
Chyba nie muszę Cię przekonywać, że dobór odpowiednich słów kluczowych należy do najistotniejszych i najbardziej opłacalnych aktywności w dziedzinie marketingu w wyszukiwarkach (SEM).
Spójrz.
W większości przypadków proces zakupu w internecie rozpoczyna się od wyszukiwarki. Użytkownik wpisuje słowa kluczowe po czym wyszukiwarka wyświetla strony, które wg jej algorytmu są najlepiej dopasowane do intencji użytkownika.
Zatem.
Jeśli chcesz osiągnąć sukces w Internecie, musisz zadbać o to, aby Twoja strona wyświetlała się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na definiujące Twój biznes słowa kluczowe.
Kiedy zoptymalizujesz swoją stronę internetową pod właściwe słowa kluczowe, zauważysz zapewne wzrost ruchu na stronie, zwiększoną liczbę zapytań ofertowych i sprzedaż pnącą się do góry.
Czym są zatem właściwe słowa kluczowe i jak je wyszukać ?
Poniżej przedstawiam jak krok po kroku znaleźć frazy, dzięki którym zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej.
#1 Poznaj swoją niszę, określ tematy jakimi jest zainteresowana grupa docelowa
Większość specjalistów od pozycjonowania swoją pracę nad wyszukiwaniem słów kluczowych zaczyna od narzędzi (np. Planer Słów Kluczowych Google).
Jest to standardowe podejście, które nieco zniekształca nam rzeczywistość i ogranicza nam szanse na znalezienie mniej konkurencyjnych słów kluczowych, które mają w sobie duży potencjał sprzedażowy.
Na czym to polega ?
Weźmy np. słowo kluczowe “piłka nożna”. Takie podstawowe słowo kluczowe może nasunąć się osobie, która pozycjonuje sklep ze sprzętem sportowym do gry właśnie w piłkę nożną.
O czym myślisz, słysząc “piłka nożna” ?
Czy jest to np.:
- Liga Mistrzów,
- rzut karny,
- mecz,
- Messi,
- drybling ?
Tymczasem gdy wpiszesz “piłka nożna” w Planerze Słów Kluczowych, otrzymasz:
Jak widzisz,
Planer Słów Kluczowych pokazuje słowa, które są ściśle związane z daną frazą. Tymczasem w każdej branży jest cała masa tematów, którymi kupujący są zainteresowani.
Na przykład, ktoś zainteresowany kupnem butów piłkarskich, może również szukać informacji:
- Jak lepiej wykonywać rzut karny ?
- Odżywki dla piłkarza
- Jak dostać się do dobrego klubu piłkarskiego ?
- Zwiększenie wytrzymałości
- Jakie korki do 400 zł ?
Widzisz jak to działa ?
Każda z tych fraz jest częścią unikalnego ale ściśle powiązanego z piłką nożną tematu.
Innymi słowy, jeśli stworzysz artykuł pt. “Jak lepiej strzelać rzuty karne”, to masz sporą szansę trafić do konkretnej grupy docelowej, która będzie zainteresowana również kupnem np. butów piłkarskich.
Dzięki takiemu podejściu nie tylko masz szansę lepiej zrozumieć potrzeby swojej grupy docelowej – czym się interesują, jakie mają pytania, jakiej terminologii używają. Otwiera się przed tobą również szansa na znalezienie atrakcyjnych, dochodowych słów kluczowych, których twoja konkurencja jeszcze nie odkryła.
Temat jest solidną podstawą ale nie jest jeszcze konkretnym słowem kluczowym. O tym jak wyodrębnić z tematu słowa kluczowe, napiszę później.
Jak znaleźć zatem tematy oraz produkty, którymi będą zainteresowani twoi klienci ? Poniżej przedstawiam kilka pomysłów:
1. Fora internetowe
Fora internetowe oraz grupy na Facebooku są świetnym źródłem informacji na temat zainteresowań oraz potrzeb grupy docelowej.
Najprostszym sposobem na znalezienie forów, które skupiają osoby potencjalnie zainteresowane twoim produktem lub usługą jest wpisanie następującej frazy w wyszukiwarce Google.
„słowo kluczowe forum”
„słowo kluczowe” + „forum”
„słowo kluczowe” + „dyskusja”
Kiedy znajdziesz już forum, spójrz na listę tematów, wokół których toczą się dyskusję. Jest to sygnał, że temat jest istotny dla społeczności i zapewne często wyszukiwany w internecie.
2. Wikipedia
Często niedoceniana może okazać się kopalnią nowych tematów. No bo gdzie indziej znajdziesz obszerne definicje terminologii danej branży ?
Wejdź na stronę Wikipiedii i wpisz podstawowe słowo kluczowe.
Następnie zjedź na sam dół artykułu o piłce nożnej …
i kliknij w kategorię.
Zobaczysz kilkanaście podkategorii, które mogą stać się inspiracją na artykuł lub konkretne słowo kluczowe. Sprawdźmy co się kryje pod kategorią „terminologia piłki nożnej” …
kolejne kilkanaście słów kluczowych.
3. Pinterest
Pinterest tworzy sieć powiązanych semantycznie ze sobą terminów i tematów. W niektórych branżach może okazać się to niezwykle pomocne w procesie wyszukiwania nowych słów kluczowych. Załóżmy, że sprzedajesz meble:
W kilka sekund otrzymujesz kilkanaście powiązanych z twoją branżą kategorii i terminów.
#2 Wyszukaj słowa kluczowe
Teraz kiedy zidentyfikowaliśmy już tematy związane z naszą niszą, przystępujemy do wyszukania naszych słów kluczowych.
Słowa kluczowe możemy podzielić na dwie kategorie:
- ogólne słowa kluczowe – frazy składające się najczęściej z 1-2 wyrazów. Charakteryzują się dużą liczbą wyszukiwań oraz bardzo dużą konkurencją np. buty, ubezpieczenie. Ogólny charakter nie pozwala jasno określić intencji użytkownika – ktoś kto wpisał do wyszukiwarki “ubezpieczenie” może szukać oferty ubezpieczenia samochodu, polisy na życie lub wysokości stawki ubezpieczenia zdrowotnego. Z tego powodu frazy ogólne zazwyczaj nie konwertują zbyt dobrze – nie przekładają się na korzyści biznesowe,
- słowa kluczowe z tzw. długiego ogona (long-tail keywords) – są to frazy, zawierające więcej niż 2 słowa, są bardziej precyzyjne dzięki czemu można łatwiej odczytać intencję wyszukującego. Frazy typu “tania polisa na życie dla seniora” lub “zamszowe kozaki za kolano” charakteryzują się mniejszą liczbą wyszukiwań, natomiast wykazują bardzo silną intencję zakupową.
Jak widzisz liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego może być myląca i można by sądzić, że im większy wolumen wyszukiwań tym lepiej.
Tymczasem jeśli chodzi o realizację celów biznesowych oraz spieniężanie ruchu generowanego przez słowa kluczowe to najlepiej sprawdzają się te z tzw. długiego ogona.
Dlaczego ?
Wybierając ogólne słowa, będziemy musieli walczyć o dobrą pozycję z dużymi firmami, które ze względu na skalę swojego biznesu będą chciały wyświetlać się na ogólne, często wyszukiwane słowa kluczowe.
Po drugie – duże firmy mają znacznie większe budżety pozwalające pozycjonować swoje witryny na konkurencyjne frazy.
Z tego względu, w niektórych przypadkach warto odpuścić sobie ogólne, bardzo konkurencyjne frazy i skupić swoje wysiłki na słowach z długiego ogona.
Najwyższy czas przekształcić naszą listę tematów w konkretne słowa kluczowe.
Jak ?
Poniżej przedstawię Tobie kilka przydatnych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych oraz sposób w jaki należy z nich korzystać.
2.1 Planer Słów Kluczowych Google AdWords
Planer Słów Kluczowych jest często pierwszym miejscem, gdzie specjaliści SEO zaczynają wyszukiwanie słów kluczowych.
Narzędzie zostało stworzone z myślą o reklamodawcach w systemie Google AdWords, stąd aby z niego korzystać musisz zarejestrować konto Google AdWords.
Całość powinna zająć Tobie kilka minut. Postępuj zgodnie z instrukcjami, następnie zaloguj się na swoje konto Google AdWords. Kliknij przycisk z trzema kropkami (prawy, górny róg nowego interfejsu) i wybierz „Planer Słów Kluczowych„.
Aby znaleźć propozycje nowych słów kluczowych wybierz “Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii”
Wypełnij formularz, wpisując swoje słowo kluczowe (możesz tu wpisać tematy, które wyodrębniliśmy w kroku 1). Na potrzeby przykładu posłużmy się słowem “suplementacja piłkarza”
Jak widzisz narzędzie zwróciło nam tabelę z wynikami, łącznie 351 słów kluczowych.
Oto co oznaczają poszczególne kolumny tabeli:
Wyszukiwane hasła – są to dokładnie te słowa, które wpisałeś w formularzu wyszukiwania.
Słowo kluczowe (wg trafności) – jest to lista słów kluczowych, które Google uważa za najistotniejsze i najbardziej dopasowane do początkowego zapytania.
Śr. miesięczna liczba wyszukiwań – zakres średniej liczby wyszukiwań danego słowa kluczowego w miesiącu. Od jakiegoś czasu Planer Słów Kluczowych nie udostępnia w tej kolumnie konkretnych liczb, aby uzyskać precyzyjną liczbę wyszukiwań musisz mieć uruchomioną kampanię w Google AdWords.
Konkurencja – wskazuje na liczbę reklamodawców, którzy próbują wyświetlać swoje reklamy (pamiętaj że Planer Słów Kluczowych jest narzędziem Google AdWords) na dane słowo kluczowe.
Sugerowana stawka – szacunkowy koszt kliknięcia w reklamę w systemie Google AdWords. Jest to wartość, która wskazuje na potencjał sprzedażowy słowa kluczowego.
2.2 Wyszukiwania podobne do:
Wyszukiwarka Google oprócz zwracania wyników wyszukiwania, ma jeszcze jedną fantastyczną funkcję. Sprawdźmy jak to działa:
1.Wpisz w wyszukiwarkę frazę „buty piłkarskie”,
2. Zjedź na sam dół strony wyników, a twoim oczom ukaże się sekcja “Wyszukiwania podobne do: …”
Jest to często niedocenione źródło słów kluczowych z tzw. długiego ogona.
Wskazówka:
Aby wykorzystać tę sekcję w 100% wybierz interesującą cię frazę i sprawdź “Wyszukiwania podobne do” dla tej frazy. Czynność możesz powtarzać do momentu, aż uzyskasz satysfakcjonującą cię listę słów kluczowych.
2.3 Sugestie Google
Kolejna funkcja wyszukiwarki, która może się okazać źródłem lukratywnych słów kluczowych. Wejdź na stronę wyszukiwarki i wpisz główne słowo kluczowe np. buty piłkarskie, a otrzymasz listę propozycji dodatkowych fraz, taką jak ta:
To nie wszystko:
Jeśli to swojego głównego słowa dodasz literę otrzymasz jeszcze więcej propozycji od Google.
2.4 Ubersuggest
To narzędzie czerpie swoje dane właśnie ze wspomnianej wcześniej funkcji podpowiedzi wyszukiwarki Google. Dzięki temu nie musimy ręcznie dopisywać do bazowego słowa kluczowego kolejnych liter alfabetu.
2.5 KeywordTool.io
To narzędzie wyszukiwania słów kluczowych podobne do Ubersuggest. Tak jak w poprzednim przypadku bazuje na sugestiach wyszukiwarki Google.
W wersji płatnej oferuje nam dostęp do dwukrotnie większej liczby słów kluczowych w porównaniu z wersją bezpłatną oraz wskaźników takich jak liczba wyszukiwań, cpc oraz konkurencyjność danego słowa kluczowego.
My skorzystamy z bezpłatnych możliwości narzędzia. Wejdźmy na stronę keywordtool.io. Wpiszmy nasze podstawowe słowo “buty piłkarskie” oraz wybierzmy polską wersję przeglądarki oraz język polski.
Jak widzisz narzędzie zwróciło nam wyniki.
Bardzo fajną funkcją jest zakładka “Questions”. Znajdziemy tam pytania jakie zadają wyszukiwarce nasi potencjalni klienci. Być może warto odpowiedzieć na nie przy pisaniu kolejnego artykułu ?
2.6 Answear The Public
Aby otrzymać jeszczę większą liczbę pytań, powiązanych z interesującym Cię tematem, skorzystaj z narzędzia Answear The Public. Wejdź na stronę narzędzia answearthepublic.com, wpisz w pole swoje bazowe słowo kluczowe i kliknij “Get Questions”.
Otrzymałeś zbiór pytań, które możesz wykorzystać przy planowaniu kolejnych artykułów.
2.7 Google Trends
To narzędzie Google nie zwróci Tobie kolejnych propozycji słów kluczowych, ale otrzymasz dzięki niemu cenną informację na temat popularności danego słowa kluczowego w czasie.
Wyobraź sobie, że chciałbyś zainwestować pieniądze w kampanię SEO. Zapewne chciałbyś w tym momencie wiedzieć czy dane słowo kluczowe zyskuje na popularności czy też jest zupełnie odwrotnie.
Posłużmy się tutaj popularnym przykładem. Porównajmy dwa słowa “rower” i “narty”. Sprawdźmy ich popularność na przestrzeni ostatnich 5 lat.
Z wykresu możesz wyczytać że popularność słowa “narty” jest najwyższa w momencie kiedy popularność słowa “rower” jest najniższa i odwrotnie – trzeba przyznać, że nie jest specjalnie odkrywcze.
Natomiast mając tę informację dla innych słów kluczowych możesz odpowiednio zaplanować swoją kampanię, aby “wstrzelić się” w odpowiedni moment.
Przy pomocy różnych narzędzi zebraliśmy całkiem pokaźną liczbę słów kluczowych. Czas na to, aby wybrać te najlepsze.
#3 Wybierz słowa kluczowe
Teraz gdy mamy już listę słów kluczowych, należy wybrać te, które będą dla nas najbardziej opłacalne.
Innymi słowy trzeba wybrać takie słowa kluczowe, które z dużym prawdopodobieństwem przyniosą nam ruch na stronę internetową, który przełoży się na liczbę zamówień, zapytań, telefonów itd.
Jak to zrobić ?
Trzeba ocenić “potencjał sprzedażowy” danego słowa kluczowego.
Spójrz.
Fraza wpisywana w wyszukiwarce to pewnego rodzaju intencja użytkownika. Są słowa, które wykazują silną intencję kupna czegoś, podczas gdy inne są sygnałem, że użytkownik szuka tylko informacji.
Jak ocenić potencjał sprzedażowy słowa kluczowego ?
Użyjmy do tego celu znanego już nam Planera Słów Kluczowych Google. To narzędzie pozwoli nam obiektywnie ocenić jak wartościowy ruch, może przynieść nam dana fraza. Posłużmy się przykładem zamków samochodowych:
Spójrz na kolumnę sugerowana stawka. Wartość w tej kolumnie to szacunkowy koszt kliknięcia w reklamę w systemie Google AdWords.
Jest to dla nas informacja, sugerująca potencjał sprzedażowy danej frazy. Jeśli reklamodawca jest w stanie zapłacić prawie 14 zł za 1 kliknięcie w reklamę, to słowo kluczowe musi być naprawdę opłacalne.
Jeśli jesteś w stanie wypozycjonować swoją stronę na tę frazę, to bez wątpienia zauważysz wzrost zapytań oraz telefonów.
Innym sposobem na sprawdzenie potencjału spieniężenia ruchu pochodzącego ze słowa kluczowego jest proste wpisanie go w pole wyszukiwarki i wciśnięcie enter.
Jeśli nad wynikami organicznymi pojawi się wiele linków sponsorowanych Google AdWords, to możesz być pewien, że to słowo przynosi wartościowy ruch.
#4 Analiza konkurencji słowa kluczowego
Mamy już listę słów kluczowych z “potencjałem sprzedażowym”, czas dowiedzieć się co nieco na temat konkurencji, którą będziemy musieli przeskoczyć w wynikach wyszukiwania, aby dane słowo kluczowe przyniosło nam wymierne korzyści.
Najłatwiejszym sposobem aby to zrobić to wpisać słowo kluczowe w wyszukiwarkę i sprawdzić jak wygląda pierwsza strona wyników wyszukiwania.
Jeśli widzisz tam znane, duże marki może być to wystarczający sygnał aby odpuścić sobie to słowo i szukać bardziej przystępnych fraz.
No chyba, że masz wystarczający i porównywalny budżet na pozycjonowanie aby toczyć z nimi wyrównaną walkę.
Co jeśli na pierwszy rzut oka nie jesteś w stanie ocenić konkurencji ?
Tutaj z pomocą przychodzi nam:
Wtyczka MozBar
Jest do pobrania za darmo tutaj. Wystarczy ją zainstalować i uruchomić w naszej przeglądarce.
Gdy mamy ją już włączoną, w wynikach wyszukiwania przy każdej ze stron pojawią się tajemnicze liczby. Są to wskaźniki, które będą nam przydatne przy ustaleniu poziomu trudności “przeskoczenia” określonej domeny na konkretne słowo kluczowe.
Pierwsza z metryk to PA (Page Authority), to ona w głównej mierze określa moc strony. Im większe PA tym trudniej będzie się nam z nią zmierzyć.
Wskazówka:
Przy ocenianiu PA zwróć uwagę również na DA (Domain Authority). Zdarza, że przy niskim PA strona jest pozycjonowana bardzo wysoko. Zasługą tego zazwyczaj jest autorytet domeny (DA). Te strony które są wysoko w wynikach wyszukiwania pochodzą zazwyczaj z domen o sporym autorytecie.
Z tego względu powinieneś wypatrywać stron o niskim PA oraz DA. Jest to sygnał, dający szansę twojej super zoptymalizowanej stronie na wysoką pozycję.
Uwaga:
Powyższe wskaźniki choć bardzo pomocne, przy działaniach na większa skalę mogą nie być wystarczające.
Każdy kto jest dłużej związany z branżą SEO wie, że to tylko wierzchołek góry lodowej. Aby rzetelnie ocenić konkurencyjność strony trzeba wziąć pod uwagę szereg innych czynników m.in.:
- profil linków,
- optymalizacja On-Page
- jakość treści itd.
Z tego powodu warto mieć gdzieś z tyłu głowy, że ocena konkurencji nie jest taka prosta i nie sprowadza się jedynie do liczb.
Przy okazji wspomnę o narzędziach, które są pomocne przy ocenie konkurencji. Dzięki nim możesz zobaczyć na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się twoją konkurencja oraz profil jej linków:
Dotarliśmy już do końca. Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomoże tobie efektywnie dobierać słowa kluczowe do procesu pozycjonowania oraz zwiększy zwrot z inwestycji w marketing w wyszukiwarkach (SEM)
Jeśli masz inne pomysły na wyszukiwanie słów kluczowych lub znasz inne narzędzia – podziel się nimi w komentarzu !